Ervaringstochten Nederland
Oversteek Engeland - De Tocht

Ervaringstocht Engeland (zevendaagse, individueel) Aantal beoordelingen: 11  8,7

Trainingstocht Oversteek Engeland, 7 dagen

Als het goed is, hebben we zeven dagen nodig om heen en weer naar Engeland te zeilen. Een tocht om je voor te bereiden of klaar te stomen voor het zeezeilen op de Noordzee. De focus ligt in deze tocht op:

  • Tochtvoorbereiding en routeplanning
  • Navigatie op getijdewater
  • Wachtsystemen en zeilen in het donker
  • Open zee èn druk vaarwater

Voor gevorderde stuurlui

Met name start en finish vereisen gevorderde stuurmanskunsten: IJmeer, Oranjesluizen, Noordzeekanaal en de sluizen bij IJmuiden. Daarnaast zul op dit traject voortdurend je kennis en vaardigheden van de reglementen en je inzicht in situaties toepassen en testen.

Voor gevorderde schippers

Wanneer je al ervaring hebt als schipper ga je deze training zeker gebruiken om te oefenen in communicatie, tochtplanning en routering. Hoe langer we aaneengesloten zeilen hoe belangrijker jou bijdrage in de samenwerking wordt. En zeker bij meer wind ga je al je zeilkwaliteiten aanspreken om zo snel en veilig mogelijk de Noordzee over te steken.

De route

Begin en einde van deze tocht is Marina Muiderzand. Deze vertrekhaven ligt vlak bij Muiden aan het IJmeer en vereist voor deze tocht een goede planning waarbij we ook rekening houden met het verkeer en de sluizen op het Noordzee kanaal.

IJmeer, Amsterdam, Noordzeekanaal

Op het IJmeer en Buiten-IJ trainen we onze motormanoeuvres en zeilmanoeuvres. Het is het moment om kennis te maken. Maar ook om te ontdekken wie op welke vlakken wil trainen en wat daarbij de aandachtspunten gaan worden.

IJmuiden

Misschien al eerder maar zeker voordat we de sluizen van IJmuiden door gaan, zul je veel tijd hebben besteed aan de voorbereiding: weerberichten, getijdetabellen, kaarten, wachtsystemen, veiligheid aan boord, proviand, etc.. Eenmaal door de sluizen hebben we als het goed is alles tot in de puntjes voor elkaar, want nu gaat het gebeuren..

Noordzee

Dit deel van de route gebruiken we om veel en lang te zeilen. Daarbij oefenen we in wachtsystemen, logboek, navigatie, omgang met beroepsvaart, inzicht in verkeerssituaties en zeilen in het donker. Op dit traject ga je ontdekken hoe je functioneert als schipper of roerganger na 8 uur. Wat is voor jou belangrijk om goede beslissingen te kunnen nemen en plezier in zeilen te houden.

Lowestoft

Dit is ons doel. Lowestoft ligt op het meest oostelijke puntje van Engeland. De haven van Lowestoft is in tegenstelling tot de meeste havens in de buurt ook aan te lopen met eb. Een goede en veilige haven om aan te lopen en bij te komen van de oversteek. Wanneer we voldoende tijd, energie en concentratie hebben zakken we een stukje de kust af op zoek naar nieuwe uitdagingen voordat we ons opmaken voor de terugtocht.

Eerstvolgende data

Andere data mogelijk in overleg

26 juni€ 895Vol 
 
08 september€ 895Boekbaar 

Offerte op maat - Groep of Gezin

Wil je zelf een ervaringstocht naar Engeland samenstellen? Ben je met een groep vrienden of familie dan kun je deze tocht als groepsreis boeken. Jullie bepalen zelf wanneer, met wie en hoe de dagen eruit zien. Wij maken graag een offerte op maat op basis van accommodatie aan boord met een ervaren instructeur.

Wil je advies of heb je nog vragen over de mogelijkheden, neem dan gerust contact met ons op! E-mail ons of bel ons op telefoonnummer: 036-521 82 10.


Een paar ervaringen van anderen

Honderden deelnemers leren ieder jaar zeilen op onze jachten op het IJsselmeer. Hieronder een kleine willekeurige selectie van hoe deze cursus of tocht wordt ervaren.

Paul / Martijn, Whitley Bay / Amsterdam

'Onze overtocht van IJmuiden naar Lowestoft was met een spiegelgladde zee en bijna volle maan. Weinig wind en daarom dus niet echt representatief voor de Noordzee, het leek wel de Middelandse Zee. Het was een prachtige overtocht en het wachtlopen in de nacht was een feestje.

Van Lowestoft naar Woolverstone stond er te weinig wind om de 45M tocht op zeil te varen, dus dat betekende een heel stuk op de motor varen.

De tocht van Woolverstone naar IJmuiden was een echte ervaring met een ruime wind van 30-35 knopen en hoge golven. Dankzij de deskundigheid van de Amorgos schipper en co-schipper hebben we ons constant veilig gevoeld en genoten van het spektakel.

Met deze tocht hebben we veel geleerd over navigatie (met AIS), nachtzeilen en stroming. Voor ons heel erg leerzaam en bijzonder leuk met een gezellige crew aan boord. We kregen volop de ruimte om onder toeziend oog van de schippers de route uit te zetten en de obstakels onderweg in de gaten te houden.

We werden steeds betrokken bij de planning en konden vaak kiezen uit een aantal alternatieven. In totaal hebben we ongeveer 330NM gevaren waarvan 16 uur nachtzeilen, een prima uitbreiding van onze ervaring.

Echt plezier in zeilen en een dikke aanrader!'

Drew McCormack, Amstelveen

'Net terug van de oversteek naar Engeland, en het was een fantastisch ervaring. Het zal heel lang bij me blijven.

Dat wil niet zeggen dat het allemaal makkelijk en mooi was. Integendeel, soms voelde ik me helemaal niet fijn, er waren problemen die moest opgelost worden op een rollende zee, en ik vroeg me zelfs een paar keer af waar ik aan begonnen was. Dat hoort er ook bij zo''n ervaringstocht. Het is geen prettige week in de Griekse zon — soms is het echt doorbijten.

Maar het was ook niet helemaal zo. Ver van. Er waren schitterende momenten — een hemel vol sterren midden op de Noord Zee; een opkomende zon van vel rood; een schitterende marina op een Engelse rivier. En er waren ook de leuke momenten die komen wanneer 6 vreemden een hechte team vormen om samen de uitdaging aan te gaan.

Het tocht heeft me ook mijne grenzen ten opzichte van zeilen laten bepalen. Met name wachtlopen vond ik pittig. De eerste keer dat ik wakker gemaakt werd midden in de nacht, en kroop op dek, het leek alsof ik in a oorlog''s film terechtgekomen was. De wind huilde, de zee was woest en bijna onzichtbaar, sommige collega''s waren ziek en gaf geen reactie, en wij waren helemaal omsingeld door vijandige scheepvaart. Die momenten zijn eng, maar ook heel bijzonder. Ik zou het niet snel vergeten.

Als je zoekt een uitdaging, en ben niet bang om een beetje te leiden, is dit tocht een aanraden. Het levert herinneringen op die jaren laten nog lijken als de dag van gisteren.'

"Een fantastische ervaring" Gerrit Veenendaal, Hoogland

'Een fantastische ervaring, als eigenaar van de Itonia mee naar Engeland in de rol van cursist. Met wat buitjes van Muiderzand naar IJmuiden gevaren voor een overnachting in de Seaport Marina. Bij een lekker zonnetje en stevige wind van bijna 20 knopen tussen de pieren van IJmuiden door, koers 240, maar een uurtje later valt de wind vrijwel geheel weg. Motor aan. ''s Avonds midden op de spiegelgladde Noordzee, de motor gestopt om een warme maaltijd te maken en naar de zonsondergang te kijken terwijl ong. 20 nieuwsgierige bruinvissen een kijkje komen nemen.

Na de zonsondergang de motor weer aan en gelukkig rond één uur ''s nachts kan het zeil er weer op en wakkert het zelfs aan tot 13 knoop. Er is weinig scheepvaart verkeer, dus de autopilot aan, en genieten van enkel het ruisen van de wind en klotsen van het water.

De Itonia is uitgerust met een zeer uitgebreide kaartplotter met AIS systeem dus contacten worden zowel visueel als met de apparatuur tijdig waargenomen. Het is volle maan dus alles is redlijk goed te zien.

De aanloop van Lowestoft is goed te doen, en na een reis van ongeveer 22 uur incl. 1 uur dobberen bij zonsondergang, meren we af bij de Royal Norfolk and Suffolk Yacht Club. Beetje uitrusten, plaatsje bekijken en ''s avonds uit eten. De volgende dag ziet er weer goed uit. Veel zon, en een pittig 18 knoops windje. We vragen via de marifoon netjes om de Marina uit te mogen varen. Bij de pieren staat een rustige dwarsstroom (die soms kan oplopen tot drie knoop!!).

Het zeil gaat erop en wat volgt is een fantastische zeildag waarbij de Itonia er duidelijk zin in heeft. Met de wind iets achterlijker dan dwars surft ze af en toe lekker van een golftop zonder ook maar een keer haar grip op de koers te verliezen. De autopilot werkt voortreffelijk. We klokken een Max.Speed van 10.1 knoop (!!) en een gemiddelde snelheid van rond de 7,5 knoop alhoewel het log vrijwel continu meer dan acht knoop aangeeft. Dit is zeilen zoals zeilen bedoeld is. Een nadeel, we zijn 2,5 uur te vroeg bij de Nederlandse kust. Naar Den Helder hebben we dus nog even de stroom tegen en we rollen het grootzeil naar binnen om planning en actual weer wat gelijk te laten lopen. Bij een schitterende zonsopkomst passeren we Den Helder, waar we vanwege het wegvallen van de wind door het water nog maar 2,5 knoop klokken, maar de stroom geeft ons nog twee knoop mee. Via Den Oever en een overnachting in Enkhuizen meren we op zondag rond half vijf in de middag weer af in Muiderzand. Dank Amorgos, dank instructeur Jochem maar vooral dank 40 voeter Itonia voor de bijna spirituele ervaring!! '

"Rondzwemmende bruinvissen en een zeehond: een reis om nooit te vergeten" Jan-Peter Laribij, Soest

'31-8-2012 - 5-8-2012 met de Itonia.
Een reis om nooit te vergeten, weer veel geleerd van schipper Jochem en eigenaar Gerrit en veel ervaringen opgedaan. Heen bij een ondergaande zon eten op een windloze en golfloze noordzee met de motor uit en rondzwemmende bruinvissen, bij de aanloop van Lowestoft een zeehond zien zwemmen en terug supersnel gevaren met halve wind en een mooie zonsopgang op de waddenzee bij Den Helder. Veel gelachen aan boord, gewoon een fantastische reis. Met dank aan Jochem, Gerrit, Fulco en Olaf.

Jan-Peter'

"ca. 100 belachelijk mooie foto's" Olaf Roelands, 's-Hertogenbosch

'Als je houdt van zeilen, en ook een beetje stoer doen, dan is dit een mooie toevoeging aan je zeilervaringen.

Compact en intensief, en met prima begeleiding. De weersomstandigheden (eind juli 2012) waren nagenoeg perfect!

De sfeer kon niet beter, en op youtube heeft Gerrit Veenendaal een filmpje geplaatst dat dit uitdrukt.

Zelf heb ik ook ca. 100 belachelijk mooie foto''s geschoten.

vr gr,

Olaf.'

Prijs vanaf:
€ 895 p.p.